آشپزی های من

آشپزی های من

کلبه آشپزی
آشپزی های من

آشپزی های من

کلبه آشپزی

طرز تهیه حلوا با اموزش مرحله ایی




حلوا یکی از پرطرفدارترین دسرهای سنتی ایرانی است که بیشتر برای نذریها ومجالس ترحیم مورد  استفاده است اما از اونجایی که این دسر خوشمزه طرفدار زیاد داره و هروقت دوست داشته باشیم می تونیم درست کنیم و نوش جان کنید .طرز تهیه حلوا ها متفاوته مثلا حلوای هویج که  بدون آرد  تهیه میشه یا حلوا شکری هر جای  وطن عزیزمون  به یک نام و رنگ مختلف درست میشه که همشون خوشمزه وخوش طعم هست .امروز هم این حلوایی که من درست میکنم را که تجربه اش را از مادر پدری عزیزم که بهش میگفتیم ننه آقا یاد گرفتم روحش شاد ویادش همیشه برایم گرامی باد .



اول یک ظرف تقریبا دو سه برابر موادمون بر میداریم تا وقتی شربت زعفران را بهش اضافه میکنیم دور واطراف گاز را کثیف نکنه در ضمن بخارش دستتان را نسوزونه.
بعد دو لیوان روغن جامد را درون قابلمه ریخته شعله گاز را کم کنید. آرد سنگک را هم دو بار الک میکنیم تا حسابی حلوای پوک و نرم و لطیفی داشته باشیم. بعداز الک کردن آرد، آنرا به روغن جامد که در حال آب شدن هست اضافه میکنیم.


شعله گاز را کمی زیادتر میکنیم و مداوم هم می زنیم تا آرد نسوزه. خیلی مهمه که آرد خوب سرخ بشه نکه بسوزه.










 


مواد لازم :














در حین سرخ شدن آرد یک قابلمه برداشته شکر و آب را حل کرده ومیگذاریم یکی دو جوش بزند تا شکر درون آب خوب حل بشه نه قوام بیاد بعد از حل شدن شکر در آب زعفران را اضافه میکنیم و شعله گاز را خاموش میکنیم تابرای مرحله بعدی آماده باشه






بعد از اینکه خوب آرد تفت خورد بوی خوشش بلند شد با یک قاشق از آرد سزخ شده بر میداریم در یک نعلبکی دو ق شربت میریزیم تا ببینیم رنگ دلخواهمون شده یا نه وقتی مناسب بود .آب شکر حل شده با زعفران را یکباره درون قابلمه آرد وروغن اضافه میکنیم اینجا خیلی مهمه که مراقب بخار باشی اگرنا واردی حتما قابلمه آرد و روغن را کناری بگذار تا خوب بهش مسلط باشی که مبادا دست وصورت خودتو بسوزنی وقتی شربت را اضافه کردید  ظرف راروی گاز گذاشته تا آرد گلوله نشه هم میزنیم تا خودش را بگیره بعد گلاب ، کره ،وروغن مایع ،را اضافه میکنیم تا وقتی که حلوا دیگر به ظرف نچسبه .


 






وقتی کاملا آب حلوا کشیده شد وکمی به روغن افتاد و دیگه به قابلمه نچسبید، زیر گاز را خاموش می کنیم و آنرا داغ داغ در ظرف میکشیم. آماده برای تزئین است.
















  • حتما پیش خودتون میگید چرا هم روغن جامد هم کره هم و هم مایع؟  روغن جامد لادن طلایی ساده را برای خوب سرخ شدن آرد وپوک شدنش. کره بخاطر خوش طعم بودنش و روغن مایع برای براق شدن حلوا استفاده می کنیم.
  • نکته دیگه اینکه موقع سرخ شدن آرد در روغن مراقب باشیم که آرد نسوزه و فقط تفت بخوره.
  • برای تهیه شهد هم لازم نیست که شربت حتما قوام بیاد و تنها شکر در آب حل بشه کافیه.
  • اگر آرد رو کمی کمتر سرخ کنید و زعفران رو کمی بیشتر کنید رنگ روشن تری میگیره.
  • این حلوا را من از مادر بزرگم یاد گرفتم فقط من اینجا مقدار کره را کم گفتم من خودم بیشتر می ریزم حلوا خوشمزه تر میشه بازم این سلیقه ایی هست.








نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد